مجله

میزان خواب کافی در روز

آیا می دانید میزان خواب کافی در شبانه روز چند ساعت است؟ جواب این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد و در ادامه به مطالعه هر کدام از آنها خواهید پرداخت. برخی از شما این تجربه را داشتید که بعد از بیدار شدن از خواب طولانی احساس خستگی بکنید و حتی بر روی کارهای روزمره نیز تمرکز خوبی ندارید و به سرعت احساس خستگی می کنید و لازم دارید که دوباره بخوابید.

تمام این مشکلات ذکر شده به دلیل نداشتن میزان خواب کافی رخ می دهد. خواب کافی برای هر فردی ضروری است و در هر شبانه روز لازم است برای داشتن خواب کافی ، برنامه ریزی درستی از شرایط پیش آمده داشته باشید به طور مثال اگر صبح زود کار مهمی دارید لازم است که شب آن روز زودتر بخوابید تا به منظور انجام کار مورد نظر از میزان خواب کافی برخوردار باشید.

میزان خواب کافی و ضروری

میزان خواب بسته به سن انسان ها متفاوت است که شرح مختصر هر کدام از آنها به صورت زیر می باشد. توجه داشته باشید که میزان خواب به صورت میانگین است به طور مثال، اینگونه نیست که نوزادان به طور کامل و بدون اینکه بیدار شوند به خواب عمیقی فرو بروند.

تصویر خواب کافی

میزان خواب نوزادان

نوزادان به دلیل آنکه سن کمی دارند و مناسب با سوخت و ساز بدنشان، نیاز به میزان خواب زیادی دارند. میزان خواب نوزادان در شبانه روز بین ۱۶ الی ۲۰ ساعت متغیر می باشد به طوری که تا ۴ سالگی میزان خواب آنها به ۱۲ ساعت در شبانه روز کاسته می شود.

میزان خواب کودکان ( ۵ الی ۱۲ سال )
به طور معمول کودکان در شبانه روز به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند تا نیروی لازم را برای رشد کردن و یاد گرفتن، داشته باشند.

میزان خواب نوجوانان ( ۱۳ الی ۱۹ )
نوجوانان نیز متناسب با متابولیسم بدنشان به ۹ ساعت خواب کافی در شبانه روز احتیاج دارند.

میزان خواب بزرگسالان

بزرگسالان نیز به طور تقریبی به ۸ الی ۷ ساعت خواب نیاز دارند ولی برخی از بزرگسالان با ۵ ساعت خوابیدن نیز می توانند نیروی و تمرکز لازم را کسب کنند ولی در مقابل بعضی از بزرگسالان نیز احتیاج به زمان خواب بیشتری دارند و مجبور هستند ۱۰ ساعت بخوابند.

میزان خواب سالمندان
سالمندان به دلیل سن زیادی که دارند به کمک بیشتری احتیاج دارند بخاطر آنکه اختلال بی خوابی در بین آنها بسیار شایع است به طوری که با افزایش سن و کهولت، برخی نورون های مغز که مقدار و کیفیت خواب را تنظیم می کنند به تدریج از بین می روند و فرد سالمند ممکن است بعد از یک ساعت خوابیدن به طور ناگهانی بیدار شود در حالی بدن او به طور کامل نیروی لازم را به دست نیاورده است و استراحت لازم را نداشته باشد. سالمندان مانند نوجوانان به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند ولی ممکن است برخی از آنها نتوانند بیشتر از ۷٫۵ ساعت بخوابند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *